Dag 6

8 september 2016 - Uithuizen, Nederland

Midlaren - Rolde - Anderen

geschreven door Adri op 12 juni 2008

Ik ben gistermiddag afgezet door Kees bij Stalhouderij anex camping De Bult te Midlaren. Verhuur van huifkarren etc. www.minicampingdebult.nl kon een caravan huren met aanbouw, waar ik lekker geslapen heb. Waldo laten grazen langs de weg, want in het weitje stond niet veel meer te eten.

2008_012900412008_01290043

Toen we aankwamen zei ik met een gekke bek tegen de eigenaar "Ik kan wel een krat bier op" zo warm was het. Even later stond er een krat bier voor mijn caravan! Leuk toch ! Ik leende een fiets van hem en reed naar Zuidlaren. Heb gegeten bij de Chinees. Teruggekomen was het bier koud, nog even zitten pimpelen, schrijven en naar bed. Fijn adres met een aardige gastvrije eigenaar.

2008_01290044

Volgende morgen Waldo weer bepakt en dat neemt toch al gauw een uurtje in beslag. Nam me voor het traject naar Anderen te gaan lopen. IK wilde toch persé deze reis gaan maken. Ben al blij dat Waldo mijn bagage draagt. We moesten eerst door een aantal straten waar wegopbrekingen waren, dan onder de A28 door, om op een mooi bospad te komen, dat ons naar Schipborg bracht.

2008_01290046Alleen maar bossen en heidevelden. Geen kip gezien, maar wel veel paarden langs de wegen en mooie villa's. Komt mij een man op de fiets tegemoet die me vroeg waar ik naartoe ging. Had ik al 4x verteld vandaag. Toen ik hem zei dat ik onderweg was naar Gasteren, schudde hij zijn hoofd. Hij had nieuws voor me zei hij. Ik vroeg of het goed of slecht nieuws was. Slecht nieuws helaas ! Ik kon de brug over de Drentse AA niet over met een paard. Die klote bruggen toch steeds... Het was weer zo'n smal bruggetje met treden. Welke gek heeft die dingen uitgevonden? Het kan toch ook met een boogje...iedereen blij !! Gelukkig wist de man een alternatief. Kilometers terug etc, etc... Heel verhaal in het koeterwaals Drents. Ik zei maar gauw dat ik het snapte...maar niet heus. Ik verdwaalde dus hopeloos totdat ik een aantal meiden zag paardrijden in een bak langs de weg. Een vriendelijk dame vertelde me hoe ik moest lopen in ABN. Ik zat toch nog aardig goed in de juiste richting. Via slinkse wegen, gekomen aan de andere kant van het gewraakte bruggetje.

2008_01290049Vanaf hier een prachtige route, totdat ik in de verte onheilspellende motorische geluiden hoorde. Bleek een loonbedrijf met enorme tractoren en kiepkarren grond aan het rijden was, juist over het bospad, waar ik moest gaan. Om de paar minuten kwam er weer een volle op ons af of weer een lege achter ons aan. Wat een gedoe over een lengte van zo'n 4 km midden in het bos. Er waren een heleboel bomen gerooid. De ontstane gaten werden door de kiepers weer met grond gevuld. Waldo deed het keurig. Schrok niet meer en zigzagde tussen de tractors door. Uiteindelijk in Gasteren belandt en hem een uurtje laten grazen langs de weg.

2008_01290051Wildroosters vindt Waldo leuk. Hij huppelt er over heen. Op naar Rolde. Leuk stadje maar mij te druk. Gauw er weer uit en over het zandlichaam van het voormalige spoortraject Rolde- Stadskanaal, kaarsrecht naar Anderen. Op advies van mijn laatste gastheer een plaats gezocht bij familie Liebe, leuke naam trouwens, die een boerderijcamping runde met ruimte voor paarden.

2008_012900622008_01290066

Er bleek niets te bikken voor mij. Geen restaurant of snackbar aanwezig in dit gehucht. Toch weer geluk, want de SRV man kwam langs. Gelijk maar ingeslagen voor 2 dagen. Tentje opgezet, gekookt en ik ga zo slapen. Mooie dag en weer aardige mensen ontmoet !!

2008_012900692008_01290070