Dag 7

9 september 2016 - Rolde, Nederland

Geschreven door Adri op 13 juni 2008

Om 05.30 uur schrok ik wakker van een hevige plensbui. Wat een lawaai geeft dat op het tentje. Tuurlijk mijn wasgoed aan het lijntje weer kleddernat. Kort daarna scheen de zon weer fel. Lekker eieren gebakken en thee gezet. Om 09.00 uur alles ingepakt. De hele camping sliep nog inclusief de beheerders. Lieve mensen trouwens. Kreeg gisteren al koffie met koek. Heel ongebruikelijk hoorde ik later. Maar ja, ik ben natuurlijk wel een heel lieve pelgrim !! Ik begin onderhand helemaal naar paard te ruiken. Zelfs de schone kleren ruiken ernaar. Ach wat geeft het. Ik heb al een paardenkop en dan past zo'n luchtje er wel bij. Net toen ik wilde gaan opzadelen, begon het weer te plenzen. Even de bui afgewacht en het werd 11.00 uur voor die bui over was. Mijn was nog natter. Bij het afrekenen, schrik niet, voor paard, tent en douchen 10 hele euro's. Kreeg weer 3 bakken koffie en plakken krentenmik. Een pelgrim moet gevoed op pad, blijkbaar. Als iedereen verder op de route zo goed voor deze pelgrim zorgt, komt tie terug met een dikke kont. Over dikke kont gesproken, die van Waldo begint al aardig te verdwijnen en krijgt er spieren voor terug. Gaat hij toch een beetje op de baas lijken Iedereen van de minicamping kwam gedag zeggen en zo vertrok ik naar Schoonloo. Stuk langs de N weg, onder de rijksweg door het bos weer in. Waldo had er zin in.

2008_012900742008_01290078

Hij dacht zeker dat we naar huis gingen. Ik liep me het lazerus. De eerste 10 km liep ik ernaast. Door dat gehaast miste ik natuurlijk weer eens een boom met daarop de rood-witte markering van het Pieterpad en gingen we de mist weer in. Op een gegeven moment, zag ik een bord met -Streng verboden toegang - gevaarlijk terrein - zandafgraving ! Moet je net tegen mij zeggen. FF kijken.

2008_012900812008_01290084

Na een tiental meters zag ik iets wonderbaarlijks. Midden in de bossen, een meer, waarvan het water hemels blauw was. Cote d'Azure in Drente. Echt ongelofelijk. Zelfs Waldo keek er loens naar. Ik maakte wat foto's en hoorde een auto stoppen. Het portier sloeg dicht...dat heb ik weer. Kon niet anders dan een boswachter zijn. Ja hoor, hij kwam al op ons aflopen. Hij zag kennelijk de pelgrimsbatge op mijn bodywarmer, want hij vroeg direct of ik een pelgrim was. Vreemd toch weer. Hij vertelde dat hij ook van plan was de tocht "eens " te gaan maken. Leuk gesprek gevoerd en hij maakte wat foto's van ons.

2008_01290087

Hij wees me de goede route en wenste me Buen Camino, de pelgrimsgroet ! Gelukkig geen prent. Voorspoedig de juiste route terug gevonden en even later weer kwijt. Die boswachter vertelde al dat veel markeringen ontbraken, omdat bomen zijn omgewaaid of gekapt. Nou lekker... Na veel omzwervingen, waarbij ik echt niemand ben tegengekomen, uitgezonderd een roedel herten (Waldo bijna een hartverlamming) kwam ik uit op een asfaltweg. De bossen achter mij waren echt ruig. Vage paden met omgevallen bomen, die daar al jaren liggen.

2008_01290089Op een paddestoel stond Schoonloo 12.2 km. Ik was al uren onderweg en de totale lengte van dit traject zou 23 km bedragen. Toedeledoki Pieterpad, ik neem de asfaltweg. Ik ben weer opgestapt en heb tot Schoonloo gereden. Paar flinke buien gehad onderweg. In Schoonloo al ras een plekje gevonden op een boerderijcamping anex paardenfokkerij.www.roeloomskamp.nl Gauw tentje opgezet en Waldo in een wel heel lekkere wei.

2008_01290092Cafe restaurant in het dorp zou om 20.00 uur sluiten en een kwartier daarvoor kwam ik hijgend binnen. De mond van de waardin ging al open om wat te zeggen..Ik zei vlug...hehe, net op tijd !! Ik moest er op rekenen dat ik tussen de voetbalsupporters moest eten..wilde ze zeggen!! Nou dat heb ik geweten. De hele zaal liep vol met oranje. Groot beeldscherm. Toeters, zingen en schreeuwen. Bladen bier werden besteld. Ik heb mijn vis stoofpotje gauw naar binnen gewerkt. Net toen ik klaar was, viel het eerste doelpunt voor Oranje. Wegwezen !! Dagbroek geschreven en naar bed. Erg koud vanavond. Douchen kon niet want mijn handdoeken waren nog nat. Ik logeer bij Eric en Janny op de Roeloomskamp. Een prachtige goed onderhouden mini-camping met glimmend nieuw sanitair. Is tevens een paardenfokkerij en pensionstal. Groene weiden en keurig afgezet. Een paradijsje voor ruiter en paard in een prachtige omgeving. Hier ga ik zeker in de toekomst nog een keer heen voor een ruiterweekend of zo. Morgen nemen we een rustdag en ga ik op visite bij vriend Kees, die vlakbij woont. Hij haalt me morgen op.

2008_01290099